Terug
Boodschappen bezorgen met

Robert Klappe

Door Evelien Wolting - Wanneer ik de HUB van onze AH Online afdeling in Zwolle binnenstap staat er een enthousiaste collega al op mij te wachten. Vandaag mag ik met de 37-jarige Robert Klappe mee, ritbegeleider en bezorger bij Tielbeke, om boodschappen te bezorgen en de ins- en outs van zijn functie te weten te komen.

Mee met een enthousiaste bezorger

De altijd goed gemutste en vriendelijke collega Robert is de laatste voorbereidingen aan het treffen om te starten met zijn dienst als bezorger. “Ik vind het erg leuk dat je meegaat en ben benieuwd hoe je het gaat vinden om met mij mee te rijden!”, zegt hij zichtbaar enthousiast dat ik met hem mee ga vandaag.
“Ik laat je zoveel mogelijk zien wat het werk als bezorger voor AH Online inhoudt en misschien dat ik je zelfs nog “echt” aan het werk zet”, zegt Robert lachend.
Je zorgt er voor dat collega's met plezier naar hun werk gaan door hen je hulp aan te bieden

Voorwerk als ritbegeleider

Collega Kees, ritbegeleider bij AH Online Zwolle evenals Robert, heeft de ritten voor vandaag met bezorgadressen al gepland en gekoppeld aan de beschikbare voertuigen en medewerkers. De ritbegeleider zorgt niet alleen voor de planning, ook is hij/zij de vraagbaak voor het team dat op dat moment aan het werk is. “Als ritbegeleider wijs je je collega’s niet alleen op wat ze niet juist doen tijdens het werk, bijvoorbeeld het niet in acht houden van de bloktijden, je zorgt er ook voor dat collegabezorgers met plezier naar hun werk gaan door hen je hulp aan te bieden en begrip te tonen.”
Daarnaast rijdt je als ritbegeleider zelf ook ritten om op de hoogte te blijven van onder andere de actuele protocollen die het werk met zich meebrengt als bezorger.

Rittenlijst doornemen

Samen nemen Robert en ik de rittenlijst door die we van Kees krijgen met daarop de bezorgadressen. De koffer met daarin onder andere een pinautomaat en autopapieren controleren we of deze compleet is om vervolgens naar de hal te lopen waar de karren met in te laden boodschappen al klaarstaan. “In elke bezorgbus past 4 karren met o.a. klapkratten, koelboxen en diepvriesboxen vol met boodschappen. Deze gaan we zelf laden zodat je weet waar alles staat en de lading veilig op z’n plek staat”. Wanneer de bezorgbus eenmaal geladen is gaan we naar buiten. “Voordat we daadwerkelijk op pad gaan controleren we het voertuig, bijvoorbeeld of het oliepeil juist is en de verlichting naar behoren werkt”. Robert tekent hierbij een controleformulier af en stapt vervolgens in de bus om de navigatie te installeren. “Op naar het eerste adres!”.

Prachtig weer en een mooie omgeving

We treffen het vandaag met het weer! Met een warme avondzon op de voorruit en een buitentemperatuur van 22 graden zet Robert de airconditioning aan. “Ik ben ontzettend blij met ons wagenpark! Alle wagens zijn onder andere voorzien van een automaat en airco, dit zorgt voor veel comfort tijdens het werk.”
De rit gaat vandaag naar Kampen en Zalk waar we langs prachtige weilanden en natuurgebieden rijden en we circa 18 bezorgadressen hebben. Ik vraag aan Robert waarom er een aantal adressen op de lijst onderstreept zijn en één zelfs groen. “Groen gemarkeerde klanten zijn nieuw. Hen geef ik extra uitleg hoe bijvoorbeeld om te gaan met retouren en statiegeld maar ook dat wanneer de zoon of dochter onder de 18 jaar de boodschappen in ontvangst neemt, en er zitten producten bij zoals tabak of alcohol, dat wij deze dan niet af mogen geven vanwege NIX18.”

Bloktijden

Robert legt mij ook uit wat de onderstreepte adressen betekenen op de lijst, namelijk dat het bloktijden zijn. Hij geeft aan dat een bloktijd een tijdvak is, bijvoorbeeld van 18.00 – 20.00 uur, waarbij de klant tijdens het online bestelproces heeft aangegeven de boodschappen wenst te ontvangen. Belangrijk dus als bezorger om hier rekening mee te houden. Bij een bloktijd mag de bezorger namelijk niet te vroeg komen maar ook zeker niet te laat. Als ik Robert vraag wat hij dan met de extra tijd doet wanneer hij veel te vroeg dreigt aan te komen bij een klant, zegt hij glimlachend; “Als je een beetje bekend bent in de omgeving zoek je een mooie plek op en is het tijd om pauze te houden.”
Bij een vroege dienst heb ik 's middags tijd voor mijn gezin

Boodschappen voor de eerste klant

Eenmaal aangekomen bij de eerste klant laat Robert in de bezorgbus aan mij zien hoe hij de bestelling gereed maakt. Diverse blauwe klapkratten, papieren zakken met vers brood en diepvriesboxen scant hij met de zogeheten ZEBRA en stapelt deze op een steekwagen. Bij de voordeur van de klant worden we al opgewacht want die grote blauwe bus is zeker niet te missen en we zijn al gespot door de klant. “Heb ik teveel boodschappen bestelt waardoor jullie nu met twee man sterk moeten komen?”, grapt de klant. Ik leg aan haar uit dat ik vandaag een dagje mee mag kijken om te ervaren hoe het is om bezorger te zijn bij Tielbeke. Robert laat aan mij zien hoe hij de lege flessen van de klant invoert in de ZEBRA en welk totaalbedrag de klant nog moet betalen. Contant geld komt er vandaag de dag niet meer bij kijken. Middels de bezorgapp of contactloze pinautomaat kunnen klanten veilig betalen. We bedanken de klant voor de bestelling en wensen haar een fijne avond om vervolgens weer in de bezorgbus te stappen.

Leuk hecht team

Tussen de ritten door hebben Robert en ik rustig de tijd om te kletsen. Ik vraag hem wat hij van het team vindt, die flink gegroeid is en inmiddels uit meer dan 130 personen bestaat. “We zijn de afgelopen ander half jaar enorm gegroeid maar de onderlinge sfeer in het team is gelukkig gelijk gebleven. We zijn een leuk maar vooral hecht team waarbij we elkaar helpen daar waar nodig”. Robert geeft ook aan dat regelmatig collega’s iets langer blijven hangen na het werk om nog even met elkaar te kletsen.

Ook op privégebied geeft Robert aan dat het een ideale baan is. Samen met zijn vrouw heeft hij drie jonge dochters waardoor flexibiliteit in het werk soms enorm welkom is. “Wanneer ik een vroege dienst heb ben ik ’s middag op tijd thuis zodat ik nog voldoende tijd heb om met mijn gezin door te brengen.”

Zelf aan de slag als bezorger

Wanneer we bijna alle bezorgadressen hebben gehad vraagt Robert mij glimlachend of ik nu voldoende heb gezien wat er bij komt kijken om als bezorger aan de slag te gaan en of ik het zelf wil ervaren. Ik twijfel eerst nog want ik zou alleen mee kijken maar doordat Robert mij het vertrouwen geeft pak ik het aanbod met beide handen aan. Ik neem de ZEBRA van hem aan en verzamel de bestelling van de klant waar wij even daarvoor voor het huis hebben geparkeerd. Nadat ik de steekwagen met de boodschappen heb geladen loop ik naar de voordeur waar de klant al op ons staat te wachten. “Goedenavond meneer, ze is nog aan het leren en hopelijk heeft u een beetje geduld en begrip.”, zegt Robert met groot plezier. Wanneer we weer terug lopen naar de bezorgbus knipoogt Robert en zegt; “We zoeken nog nieuwe collega’s om aan de slag te gaan als bezorger, zin om van baan te wisselen?”

Loop of rijd een dagje mee bij Tielbeke

Ontdek welke functie in de logistiek en transport bij jou past!

Klik hier