fbpx
check chevroncircle-arrow facebook linkedinminusnotification-closeplus search-glass twitterwhatsapp youtube
0 nieuwe vacatures east

In de cabine bij vrachtwagenchauffeur Gerben

Door onze reporter – De 29-jarige Gerben van Buiten is als pendelchauffeur een belangrijke spil in het productieproces van vrachtwagens. Hij rijdt langs vaste adressen en moet veel geduld hebben. Maar zich vervelen? Dat doet hij nooit!

 

Op een koude vrijdagochtend ontmoet ik Gerben voor het warehouse van Tielbeke in Zwolle. Een rustige jongeman met een vriendelijk voorkomen. We stappen snel de warme cabine in en vertrekken richting Hasselt. Het valt me op dat er geen oplegger achter de cabine zit. Ook hoeft Gerben geen ritgegevens op te halen. “Die krijg ik gewoon per mail”, legt hij uit. “En de oplegger halen we op bij een logistiek bedrijf in Hasselt. Daar staat een al voorgeladen trailer klaar.”

Vrachtwagenonderdelen vervoeren

Gerben is namelijk pendelchauffeur. Hij rijdt onder andere tussen locaties in Zwolle, Hasselt en Meppel om onderdelen van vrachtwagens te vervoeren. Ook staat er een transportbedrijf dat onderdelen verscheept op de route, net als een partij die verantwoordelijk is voor de afbraak van pallets. Het verbaast me hoeveel logistiek er komt kijken bij het produceren van een vrachtwagen.

Geduld hebben

 

Aangekomen op het eerste adres blijkt de trailer nog leeg. Gerben haalt zijn schouders op: “Je weet nooit precies wat je kunt verwachten. Maar het is niet erg, we hebben de tijd.” Zo te zien maakt Gerben zich niet snel druk. Je moet dan ook veel geduld hebben als pendelchauffeur, vertelt Gerben. “Je bent vaak aan het wachten. Soms een kwartiertje tijdens het lossen. Maar soms ook wat langer, bijvoorbeeld als een bepaald onderdeel er nog niet is. Daar moet je wel tegen kunnen.”

“IK VIND HET HEERLIJK. IK MAAK SOMS LANGE DAGEN, MAAR HET IS GEEN ZWAAR WERK.”

Koffie drinken

 

Wat doe je dan al die tijd, vraag ik mij af. Gerben glimlacht: “Ik haal koffie, maak een praatje met de loodsmedewerkers of ik kijk wat op mijn telefoon.” Ik kan mij ergere banen voorstellen. Maar toch, gaat het dan nooit vervelen? Gerben ontkent: “Niet iedereen is het met mij eens, maar ik vind het heerlijk. Ik maak soms lange dagen, maar het is geen zwaar werk.”

De inmiddels volgeladen trailer is weer aangekoppeld en we rijden naar het warehouse aan de overkant van de weg. Na het lossen helpt een loodsmedewerker bij het vastmaken van het trailerdoek.“Dat doen we alleen hier hoor!” roept hij. Om er vervolgens met pretogen aan toe te voegen: “Dan zijn de chauffeurs ten minste snel weer weg.” De mannen moeten lachen.

Mee eten in de kantine

Het contact met de loodsmedewerkers is voor Gerben dan ook een groot pluspunt van de pendelritten. Zijn route is niet altijd hetzelfde, maar de locaties vaak wel. “Ik heb hiervoor stukgoed gereden, maar dan kom je steeds bij andere mensen. Hier ken ik de meeste loodsmedewerkers ondertussen. Ik eet zelfs mee in de kantine.”

Detailhandel

Het was nooit zijn droom om vrachtwagenchauffeur te worden. Gerben werkte jaren in de detailhandel. “Op een gegeven moment wilde ik iets anders. Als 5-jarige ging ik wel eens met mijn oom mee in de vrachtwagen. Daar heb ik goede herinneringen aan. Dus ik dacht, vrachtwagenchauffeur, waarom ook niet?”

Opleiding binnen Tielbeke

Zo gezegd, zo gedaan. Gerben startte met een opleiding tot vrachtwagenchauffeur bij Deltion. Maar het bedrijf waar hij destijd werkte bood geen mogelijkheid om rijervaring op te doen. Zijn docent tipte Gerben om het eens bij Tielbeke te proberen. “Ik kon toen overgezet worden en heb mijn opleiding binnen 1,5 jaar afgerond bij Tielbeke.”

 

IK WEET WAAR IK AAN TOE BEN EN ZIT HIER HELEMAAL OP MIJN PLEK.