chevroncircle-arrow facebook linkedinminusnotification-closeplus search-glass twitteryoutube
close

LOOP OF RIJD EEN DAGJE MEE BIJ TIELBEKE

Ontdek welke functie in de logistiek en transport bij jou past!

1 nieuwe vacatures east

Wist je dat een bericht op Facebook je kan helpen om je droombaan te vinden? Voor de 23-jarige Timber was dat de eerste connectie met Tielbeke en daarmee het begin van zijn carrière om vrachtwagenchauffeur te worden!

 

Van vakkenvuller naar bezorger

 

Timber vertelt dat ten tijde van het keuzemoment voor een studie, enige jaren geleden, er geen vraag was naar chauffeurs in zijn omgeving. Het leek hem toen niet verstandig om de stap te zetten om chauffeur te worden en koos daarom een opleiding richting detailhandel. “Vanuit mijn opleiding ging ik stage lopen bij een grote supermarkt in Deventer en hier heb ik ruim 8 jaar gewerkt!”

“Ik heb eerst enkele jaren gewerkt als vakkenvuller in de supermarkt en vanuit die functie ben ik bij hetzelfde bedrijf doorgegroeid als bezorger. Chauffeurs van Tielbeke kwamen regelmatig goederen lossen bij het filiaal en met veel bewondering keek ik altijd toe hoe zij dit met gemak deden. Daarnaast stralen de chauffeurs ook uit dat zij plezier hebben in het werk wat zij doen en ik dacht; dat lijkt mij ook wel wat!”

Solliciteren via social media

 

Vorig jaar zag Timber een advertentie van Tielbeke op Facebook voorbij komen. De boodschap die hij te zien kreeg was de mogelijkheid om je om te laten scholen tot vrachtwagenchauffeur. Hij liet dit social media bericht zien aan zijn leidinggevende destijds, die inmiddels op de hoogte was dat Timber een nieuwe uitdaging zocht. Al een hele tijd speelde Timber namelijk met het idee om vrachtwagenchauffeur te worden maar hij had nog geen ervaring of de juiste papieren. Zijn leidinggevende had positieve ervaringen met Tielbeke en adviseerde Timber om zich aan te melden voor het omscholingstraject tot chauffeur. “Binnen enkele dagen mocht ik al langskomen voor een sollicitatiegesprek en snel daarna kon ik bij mijn nieuwe werkgever aan de slag én starten met het behalen van rijbewijs C.”

 

 

CHAUFFEURS VAN TIELBEKE KWAMEN REGELMATIG GOEDEREN LOSSEN EN MET BEWONDERING KEEK IK TOE HOE ZIJ DIT MET GEMAK DEDEN.

De weg naar chauffeur

 

Je bent niet in één dag omgeschoold tot chauffeur en ik vraag Timber dan ook hoe zijn omscholingstraject er op dit moment uitziet en hoe hij dit ervaart.
“Omdat ik al ruimschoots ervaring had als bezorger, kon ik na een korte inwerkperiode direct aan de slag als bezorger bij AH Online in Zwolle. Naast mijn baan ben ik ook meteen begonnen met rijlessen voor rijbewijs C en inmiddels ben ik daarvoor ook al geslaagd!”, zegt Timber vol trots.
“Als het goed is mag ik binnenkort ook afrijden voor rijbewijs CE en dan kan het “echte werk” straks beginnen! Naast het werk als bezorger rijd ik ook al stukgoed voor Tielbeke. Hierdoor leer ik de planners in Lemelerveld kennen en doe ik werkervaring op als ik straks op de bakwagen mag rijden.”

Omdat Timber mij vertelt dat hij rijbewijs C recent heeft behaald ben ik ook benieuwd waarom hij nog niet rijdt op een bakwagen om fijnmazige distributie te gaan doen. “Dat staat voor komende maand op de planning en ik kijk hier ook enorm naar uit! Tielbeke begeleid mij persoonlijk en op een rustige wijze om van de functie van bezorger naar stukgoedchauffeur te kunnen stromen. Ik word niet zomaar in het diepe gegooid en aan mijn lot overgelaten. Rijden kan ik inmiddels wel maar praktische zaken zoals omgaan met een EPT en efficiënt laden en lossen moet ik nog leren. Vandaar dat straks ook Lemelerveld mijn standplaats gaat worden, hier krijg ik nog meer begeleiding op maat.”

Stukgoed rijden of toch winkeldistributie

 

Timber is nog druk bezig om carrière te maken binnen Tielbeke en officieel chauffeur te worden maar ik ben toch benieuwd waar hij zichzelf over twee of vijf jaar ziet.
“Ik denk dat ik graag zou willen rijden als chauffeur CE in de richting van winkeldistributie diepvries. Maar de chauffeurs die ik spreek die distributie Tuin & Dier rijden, komen ook met enthousiaste verhalen over de te vervoeren goederen en de leuke klanten die zij ontmoeten. Voor nu kan ik dat nog moeilijk zeggen omdat ik nog zelf geen ervaring heb maar bij Tielbeke wordt er wel goed gekeken naar wat het beste bij je past en wat je zelf graag wilt doen.”

 

 

BIJ TIELBEKE WORDT ER GOED GEKEKEN NAAR WAT HET BESTE BIJ JE PAST EN WAT JE ZELF GRAAG WILT DOEN

Rijbewijs CE in de pocket!

 

Na ons gesprek krijg ik het mooie nieuws te horen dat Timber inmiddels ook rijbewijs CE heeft behaald.
Gefeliciteerd en heel veel succes met het groeien binnen Tielbeke!

Door Evelien Wolting – Als bezorger bij AH Online Zwolle komt familieman Beshoy bij veel mensen aan de deur om de boodschappen te bezorgen. Deze ervaren collega werkt “slechts” een jaar bij Tielbeke maar voelt zich nu al thuis!

 

Start bij AH Online Zwolle

 

De 32-jarige Beshoy woont inmiddels nu iets meer dan een jaar in Zwolle met zijn vrouw en twee kinderen. Hiervoor woonde hij in Den Bosch waar hij ook als bezorger aan het werk was voor AH Online. Maar door een nieuwe baan van zijn vrouw en het dichter bij familie willen wonen hebben zij de stap gezet om naar Overijssel te verhuizen.
IK WERK HIER NOG NIET ZO HEEL LANG, EEN JAAR INMIDDELS NU, MAAR MET VEEL PLEZIER.
“Ik heb altijd met veel plezier gewerkt als bezorger bij AH in Eindhoven maar de afstand was helaas te groot om daar nog te kunnen blijven werken toen we gingen verhuizen naar Zwolle. Online heb ik destijds gezocht naar een nieuwe baan als bezorger in de omgeving van Zwolle en ik zag de vacature van Tielbeke. Ik heb geen moment getwijfeld en heb direct gesolliciteerd en al snel kon ik weer opnieuw aan de slag als bezorger voor AH! ”

Als Beshoy hierover verteld zie ik hem stralen en merk aan hem dat hij oprecht blij is met zijn baan als bezorger bij Tielbeke.

Snelle inwerkperiode

 

Wanneer ik Beshoy vraag of hij nog kan vertellen hoe zijn inwerkperiode eruit heeft gezien begint hij te lachen. “Die was heel snel! Omdat ik al veel ervaring had bij een andere vestiging als bezorger, heb ik alleen een rijproef met chauffeurinstructeur Jordy moeten doen. We hebben vervolgens samen een dienst gedraaid en toen gaf Jordy al aan dat ik geen verdere begeleiding nodig had, de procedures goed uitvoerde en direct zelfstandig aan de slag mocht als bezorger!”.

 

WE MOETEN HET WERK MET ELKAAR DOEN, DAT MAAKT HET OOK ZO LEUK.

Plezier in het werk

 

Lekker rijden en kilometers maken, veel beweging door middel van het uitladen van de boodschappen en het contact met de klanten zijn de leukste aspecten van een baan als bezorger volgens Beshoy. “De meeste klanten zijn echt blij met je komst en zijn ontzettend hartelijk. Vaak staan ze je al op te wachten bij de deur en maken altijd even een praatje.”

Ook tijdens mijn ontmoeting met Beshoy in onze HUB in Zwolle merk ik dat hij plezier heeft in de omgang met de diverse collega’s. Een collega probeert hem de draak aan te steken en een grapje uit te halen maar Beshoy is de collega al voor en luid lachend zie ik beide heren nog een praatje met elkaar maken.

Fijne collega’s

 

Als ik de vraag stel, en niet alleen aan Beshoy maar ook aan diverse collega’s van hem, wat het werk nog meer leuk maakt naast de vrijheid die het biedt, hoor ik veelal dat het een hecht team is met fijne collega’s. “Er is altijd ruimte voor een geintje en een praatje. En bij vragen kun je bij je collega’s terecht of bij één van de ritbegeleiders. Als je terug komt van je dienst en je de bezorgbus hebt opgeruimd kijk ik altijd even of ik een collega kan assisteren. We moeten het werk met elkaar doen, dat maakt het ook zo leuk. En op deze manier kan niet alleen jij maar ook je collega op tijd naar huis.”
LEKKER VISSEN IN DE OCHTEND, ’S MIDDAGS AAN HET WERK ALS BEZORGER

Werk, gezin en hobby’s

 

Een goede balans tussen werk en privé vindt Beshoy belangrijk. Samen met zijn vrouw hebben ze de zorg voor twee jonge kinderen, een dochter van 7 jaar en een zoon van bijna 2 jaar. Tot en met woensdagmiddag zorgt Beshoy dat hij thuis is bij de kinderen. Doordat het werk bij AH Online uit twee diensten bestaat, namelijk een ochtenddienst en een middag- en avonddienst, is hij op de overige dagen beschikbaar om te kunnen werken. “Ik vind het fijn om ook op zaterdag aan het werk te kunnen maar dan wel het liefst de middag- en avonddienst. Lekker vissen op karpers met een vriend of mijn schoonvader en ’s middags fijn aan het werk!”

Door Evelien Wolting – Wanneer ik de HUB van onze AH Online afdeling in Zwolle binnenstap staat er een enthousiaste collega al op mij te wachten. Vandaag mag ik met de 37-jarige Robert Klappe mee, ritbegeleider en bezorger bij Tielbeke, om boodschappen te bezorgen en de ins- en outs van zijn functie te weten te komen.

 

Mee met een enthousiaste bezorger

 

De altijd goed gemutste en vriendelijke collega Robert is de laatste voorbereidingen aan het treffen om te starten met zijn dienst als bezorger. “Ik vind het erg leuk dat je meegaat en ben benieuwd hoe je het gaat vinden om met mij mee te rijden!”, zegt hij zichtbaar enthousiast dat ik met hem mee ga vandaag.
“Ik laat je zoveel mogelijk zien wat het werk als bezorger voor AH Online inhoudt en misschien dat ik je zelfs nog “echt” aan het werk zet”, zegt Robert lachend.
JE ZORGT ER VOOR DAT COLLEGA’S MET PLEZIER NAAR HUN WERK GAAN DOOR HEN JE HULP AAN TE BIEDEN

Voorwerk als ritbegeleider

 

Collega Kees, ritbegeleider bij AH Online Zwolle evenals Robert, heeft de ritten voor vandaag met bezorgadressen al gepland en gekoppeld aan de beschikbare voertuigen en medewerkers. De ritbegeleider zorgt niet alleen voor de planning, ook is hij/zij de vraagbaak voor het team dat op dat moment aan het werk is. “Als ritbegeleider wijs je je collega’s niet alleen op wat ze niet juist doen tijdens het werk, bijvoorbeeld het niet in acht houden van de bloktijden, je zorgt er ook voor dat collegabezorgers met plezier naar hun werk gaan door hen je hulp aan te bieden en begrip te tonen.”
Daarnaast rijdt je als ritbegeleider zelf ook ritten om op de hoogte te blijven van onder andere de actuele protocollen die het werk met zich meebrengt als bezorger.

Rittenlijst doornemen

 

Samen nemen Robert en ik de rittenlijst door die we van Kees krijgen met daarop de bezorgadressen. De koffer met daarin onder andere een pinautomaat en autopapieren controleren we of deze compleet is om vervolgens naar de hal te lopen waar de karren met in te laden boodschappen al klaarstaan. “In elke bezorgbus past 4 karren met o.a. klapkratten, koelboxen en diepvriesboxen vol met boodschappen. Deze gaan we zelf laden zodat je weet waar alles staat en de lading veilig op z’n plek staat”. Wanneer de bezorgbus eenmaal geladen is gaan we naar buiten. “Voordat we daadwerkelijk op pad gaan controleren we het voertuig, bijvoorbeeld of het oliepeil juist is en de verlichting naar behoren werkt”. Robert tekent hierbij een controleformulier af en stapt vervolgens in de bus om de navigatie te installeren. “Op naar het eerste adres!”.

Prachtig weer en een mooie omgeving

 

We treffen het vandaag met het weer! Met een warme avondzon op de voorruit en een buitentemperatuur van 22 graden zet Robert de airconditioning aan. “Ik ben ontzettend blij met ons wagenpark! Alle wagens zijn onder andere voorzien van een automaat en airco, dit zorgt voor veel comfort tijdens het werk.”
De rit gaat vandaag naar Kampen en Zalk waar we langs prachtige weilanden en natuurgebieden rijden en we circa 18 bezorgadressen hebben. Ik vraag aan Robert waarom er een aantal adressen op de lijst onderstreept zijn en één zelfs groen. “Groen gemarkeerde klanten zijn nieuw. Hen geef ik extra uitleg hoe bijvoorbeeld om te gaan met retouren en statiegeld maar ook dat wanneer de zoon of dochter onder de 18 jaar de boodschappen in ontvangst neemt, en er zitten producten bij zoals tabak of alcohol, dat wij deze dan niet af mogen geven vanwege NIX18.”

Bloktijden

 

Robert legt mij ook uit wat de onderstreepte adressen betekenen op de lijst, namelijk dat het bloktijden zijn. Hij geeft aan dat een bloktijd een tijdvak is, bijvoorbeeld van 18.00 – 20.00 uur, waarbij de klant tijdens het online bestelproces heeft aangegeven de boodschappen wenst te ontvangen. Belangrijk dus als bezorger om hier rekening mee te houden. Bij een bloktijd mag de bezorger namelijk niet te vroeg komen maar ook zeker niet te laat. Als ik Robert vraag wat hij dan met de extra tijd doet wanneer hij veel te vroeg dreigt aan te komen bij een klant, zegt hij glimlachend; “Als je een beetje bekend bent in de omgeving zoek je een mooie plek op en is het tijd om pauze te houden.”
BIJ EEN VROEGE DIENST HEB IK ‘S MIDDAGS TIJD VOOR MIJN GEZIN

Boodschappen voor de eerste klant

 

Eenmaal aangekomen bij de eerste klant laat Robert in de bezorgbus aan mij zien hoe hij de bestelling gereed maakt. Diverse blauwe klapkratten, papieren zakken met vers brood en diepvriesboxen scant hij met de zogeheten ZEBRA en stapelt deze op een steekwagen. Bij de voordeur van de klant worden we al opgewacht want die grote blauwe bus is zeker niet te missen en we zijn al gespot door de klant. “Heb ik teveel boodschappen bestelt waardoor jullie nu met twee man sterk moeten komen?”, grapt de klant. Ik leg aan haar uit dat ik vandaag een dagje mee mag kijken om te ervaren hoe het is om bezorger te zijn bij Tielbeke. Robert laat aan mij zien hoe hij de lege flessen van de klant invoert in de ZEBRA en welk totaalbedrag de klant nog moet betalen. Contant geld komt er vandaag de dag niet meer bij kijken. Middels de bezorgapp of contactloze pinautomaat kunnen klanten veilig betalen. We bedanken de klant voor de bestelling en wensen haar een fijne avond om vervolgens weer in de bezorgbus te stappen.

Leuk hecht team

 

Tussen de ritten door hebben Robert en ik rustig de tijd om te kletsen. Ik vraag hem wat hij van het team vindt, die flink gegroeid is en inmiddels uit meer dan 130 personen bestaat. “We zijn de afgelopen ander half jaar enorm gegroeid maar de onderlinge sfeer in het team is gelukkig gelijk gebleven. We zijn een leuk maar vooral hecht team waarbij we elkaar helpen daar waar nodig”. Robert geeft ook aan dat regelmatig collega’s iets langer blijven hangen na het werk om nog even met elkaar te kletsen.

Ook op privégebied geeft Robert aan dat het een ideale baan is. Samen met zijn vrouw heeft hij drie jonge dochters waardoor flexibiliteit in het werk soms enorm welkom is. “Wanneer ik een vroege dienst heb ben ik ’s middag op tijd thuis zodat ik nog voldoende tijd heb om met mijn gezin door te brengen.”

Door Evelien Wolting – Vlogger, hobbykok, familieman en trucker; chauffeur Mathijs Zantingh is een man die je zeker niet in een hokje kan stoppen. In 2016 begonnen als bezorger bij Tielbeke AH Online en inmiddels doorgegroeid tot chauffeur CE. Mathijs rijdt voornamelijk Dedicated Transport met standplaats Zwolle.

 

Vroeg beginnen

 

Ik sta om 3.15 uur bij de receptie te wachten in het distributiecentrum van een grote supermarktketen als Mathijs mij begroet. “Heb je er zin in en ben je er klaar voor om gezellig mee te gaan?”. Mathijs kijkt mij geamuseerd aan en gebaart dat ik met hem mee mag lopen om de sleutel van de vrachtwagen op te halen waar wij vannacht samen mee gaan rijden. “Ik begin altijd graag meteen met mijn werk dus we gaan de trekker met oplegger alvast ophalen en koppelen aan het dock”. Als ik aan Mathijs vraag of hij niet eerst rustig de dienst begint met een bak koffie geeft hij aan dat hij dat liever doet nadat hij de vracht heeft geladen, maar voordat hij begint met rijden.

 

“IK BEN IN 2016 BEGONNEN ALS BEZORGER BIJ TIELBEKE AH ONLINE EN INMIDDELS DOORGEGROEID TOT CHAUFFEUR CE”

In de cabine

 

We lopen verder het terrein op en stappen samen in de vrachtwagen, die is voorzien van een gekoelde oplegger. Mathijs start vervolgens e.e.a. op, zoals de boordcomputer en de tachograaf, om zijn rit te kunnen beginnen. Ik kijk nieuwsgierig rond in de cabine en zie veel persoonlijke spullen zoals foto’s van zijn vrouw en dochters. “Die twee prachtige dames zijn mijn dochters, de tweejarige Ella en Vere van 7 maanden” zegt Mathijs trots en wijst naar de meisjes op de foto’s. Ik merk op dat hij nog jonge kinderen heeft en vraag hem of het niet lastig te combineren is, vader zijn en het chauffeursvak. “Tielbeke houdt enorm rekening met je wensen! Als vader wil ik ook graag tijd doorbrengen met mijn gezin en met een vierdaagse werkweek kan ik ze meestal zelf naar bed brengen en een dikke knuffel geven”.

Gekoeld transport en een warm bakje koffie

 

Inmiddels heeft Mathijs de vrachtwagen gekoppeld aan het dock en stappen we uit om naar binnen te gaan in het distributiecentrum. Als eerste valt mij de kou op!
“Het is hier ongeveer 2 graden Celsius om de versproducten gekoeld te kunnen transporteren. Straks drinken we een heerlijk bakje koffie zodat je je kunt opwarmen” grapt Mathijs. De eerste vracht bestaat uit circa 51 rolcontainers die hij samen met een medewerker van het distributiecentrum aan het laden is. De medewerker scant alle rolcontainers en Mathijs zet deze vervolgens geordend in de oplegger. Voor de veiligheid tijdens het transport zie ik dat hij de laatste rij containers afsluit met balken. “Tijdens het optrekken en afremmen wil je niet dat de containers beginnen te rollen in de oplegger, met deze balken blijven ze netjes op de plek staan”. Ik vraag aan Mathijs hoeveel zendingen wij gaan doen met deze vracht. “Zoals je kunt zien is de oplegger bijna volledig vol, dit is bedoeld voor één filiaal”.

Als hij klaar is met laden lopen we weer gezamenlijk naar buiten en rijdt Mathijs de vrachtwagen iets van het dock om de oplegger te kunnen afsluiten en verzegelen. Even verderop parkeert hij de vrachtwagen zodat wij ons bakje koffie in de chauffeurskantine kunnen gaan nuttigen. In eerste instantie zijn wij de enige aanwezigen maar na enkele minuten loopt het opeens vol met nog meer chauffeurs, waaronder ook enkele collega’s van Tielbeke. Ze begroeten ons allemaal enthousiast en kletsen onderling gezellig met elkaar. Als de koffie op is wensen wij iedereen een fijne werkdag en lopen wij naar de vrachtwagen. Als we beginnen te rijden vraag ik Mathijs of hij vaker gezelschap mee heeft in de cabine. “Ja zeker! Afgelopen jaar zijn een aantal vrienden met mij mee geweest en zelfs mijn zusje en mijn moeder! Mijn vader is ook chauffeur en ik kom hem met enige regelmaat tegen. Hij is op zondag vrij en dan vraag ik hem weleens gekscherend of hij nog zin heeft om te gaan werken en met mij mee wil rijden”. Mathijs heeft dit nog niet gezegd of wij passeren een andere vrachtwagen op het terrein waar zijn vader in blijkt te zitten. Enthousiast zwaait hij naar zijn vader en zegt vol trots dat het niet alleen een lieve man is maar ook een fantastische chauffeur. “Mijn vader heeft mij enthousiast gemaakt voor dit prachtige vak en mede dankzij hem ben ik Dedicated Transport gaan rijden”

Op naar het eerste filiaal

We vervolgen onze rit en met groot gemak bestuurt Mathijs het voertuig over N-wegen naar een filiaal in Ommen. Daar aangekomen meldt hij ons aan en de roldeur gaat open. Mathijs stapt in de vrachtwagen en manoeuvreert deze behendig naar binnen om te kunnen gaan lossen. Twee supermarktmedewerkers assisteren Mathijs tijdens het lossen. De rolcontainers zet Mathijs op de laadklep en de supermarktmedewerkers halen deze er vervolgens af. Ik zie dat de laatste containers wat zwaarder zijn omdat deze veelal aardappelen en sinaasappels bevat maar Mathijs lijkt hier geen moeite mee te hebben. “Een goede workout op deze vroege ochtend”, zegt hij lachend. Als de vracht gelost is en de retouren ingeladen zijn, krijgen wij heel vriendelijk koffie aangeboden van de medewerkers en stappen wij weer in. Met een tussenstop om de retouren te lossen, rijden we terug naar het distributiecentrum. De eerste zending zit erop!

Aangekomen bij het distributiecentrum rijden we nu naar een andere zijde waar Mathijs vertelt dat wij nu houdbare producten gaan laden. Binnen staat weer een medewerker van het distributiecentrum ons op te wachten om Mathijs te assisteren bij het laden. Ditmaal zal de vracht gelost gaan worden bij twee filialen, namelijk Borger en Assen.

“MIJN VADER HEEFT MIJ ENTHOUSIAST GEMAAKT VOOR DIT PRACHTIGE VAK EN MEDE DANKZIJ HEM BEN IK DEDICATED TRANSPORT GAAN RIJDEN”

De dag zit erop

Onze dag samen eindigt wanneer rond 15.00 uur Mathijs weer het terrein oprijdt van het distributiecentrum waar wij ook de dag begonnen zijn. Binnen vult hij nog enkele formulieren in en stuurt zijn manifesten door. “Nou? Vond je het wel gezellig en heb je een goed beeld gekregen wat een chauffeur zoal doet op een werkdag?” vraagt Mathijs mij als wij naar het parkeerterrein lopen waar onze auto’s staan. Ik bedank hem voor een enorm leuke dag en vooral zijn openheid, waarbij af en toe zijn gevatte humor de hoek om komt kijken. Best wel zwaar en lang zo’n dag, geef ik nog bij hem aan. En ik heb nu nog meer respect gekregen voor dit prachtige vak, want dat is het zeker!

 

 

“EFFICIËNT RIJDEN VIND IK BELANGRIJK MAAR ANDERE ROUTES VOLGEN OM ZO IETS VAN DE OMGEVING TE ZIEN VOELT ALS VRIJHEID!”

Door Evelien Wolting – Maja de Waard zit al op mij te wachten als ik bij de vestiging van Tielbeke Zwolle aankom. Ze heeft net haar dienst erop zitten als bezorger voor Albert Heijn Online maar heeft veel zin in het interview! De jonge Maja is 21 jaar en werkt sinds december 2019 met veel plezier als bezorger. Ik ben heel benieuwd hoe zij het ervaart als één van de vrouwelijke bezorgers van Tielbeke, vandaar dat ik haar het spreekwoordelijk hemd van het lijf zal vragen.

 

Bezorger in spe

 

Maja draagt het welbekende blauwe poloshirt met AH-logo waarbij alleen aan de bedrijfsbus waar zij in rijdt te herkennen is dat de bezorgdienst een samenwerking is met Tielbeke. Ik vraag haar hoe zij bij ons is terecht gekomen en waarom ze specifiek op deze vacature gesolliciteerd heeft. “Nadat ik mijn rijbewijs B heb behaald wilde ik eigenlijk zo snel mogelijk als bezorger aan de slag. Alleen veel werkgevers in (pakket)bezorgdiensten willen graag dat je minimaal 1 jaar of langer in het bezit bent van een rijbewijs. Daarnaast vind ik de contacten met mensen leuk en dat heb je veel minder wanneer je snel een pakketje bezorgt en je weg weer vervolgt”.

“VOORDAT IK MIJN RIJBEWIJS HAD BEHAALD WIST IK HET AL; IK WIL BEZORGER WORDEN!”

De weg naar Tielbeke

 

Dat ze eigenlijk aan het solliciteren was bij Tielbeke als werkgever, was Maja in eerste instantie niet bekend. “Ik zag online een vacature Bezorger voorbij komen in de regio Zwolle en werd meteen enthousiast en heb een brief gestuurd. Zowel het eerste als tweede gesprek heb ik als zeer positief ervaren en hierbij kwam dan ook de samenwerking Tielbeke – Albert Heijn naar voren”. Ze geeft aan dat ze is geïnformeerd dat Tielbeke als werkgever graag investeert in goed personeel en, dat als zij de ambities heeft, kan groeien binnen het bedrijf. “Ooit zou ik graag vrachtwagenchauffeur willen worden, dat lijkt mij zo ontzettend gaaf”.

Contact met mensen

Als bezorger heb je natuurlijk niet alleen te maken met het rijden op de weg en het afleveren van de goederen die de klanten besteld hebben. Maja heeft dan ook bewust voor deze functie gekozen vanwege het contact met de mensen. “Dat mensen echt blij zijn met je komst en de levering van de boodschappen, dat maakt mijn dag echt goed!”. Op de vraag of zij weleens vervelende situaties heeft meegemaakt tijdens haar werk kan zij kort reageren. “Gelukkig niet maar tijdens het lossen bij een klant willen medeweggebruikers nog weleens flink de claxon gebruiken omdat ik de weg even blokkeer”. Voorheen kon Maja zich hier nog weleens druk om maken maar inmiddels steekt ze nu verontschuldigend haar hand op en geeft aan dat zij in circa vijf minuten weer haar rit zal vervolgen.
“DAT MENSEN ECHT BLIJ ZIJN MET JE KOMST EN DE LEVERING VAN DE BOODSCHAPPEN, DAT MAAKT MIJN DAG ECHT GOED!”

Evaluatie is ook belangrijk

Of een nieuwe collega op zijn of haar plek zit vindt Tielbeke erg belangrijk. Na de eerste maand vindt er een evaluatie plaats. Instructeur Jordy gaat dan weer een dag mee op route om na te gaan of de nieuwe bezorger het besturen van de bus onder controle heeft en goed met de klanten om kan gaan. “Het is dan vooral een heel gezellige dag, Jordy is er dan met name om je te ondersteunen en assisteren tijdens zo’n werkdag.”. Ook wanneer je al langere tijd in dienst bent als bezorger, kun je bij Jordy terecht voor extra tips of begeleiding in voertuigbeheersing.

Door onze reporter – Als ik de 29-jarige Kees de Witte tref tussen de blauwe kratjes, koelboxen en tassen
laat hij net aan een nieuwe bezorger zien hoe hij zijn lading controleert. Belangrijk, want de mensen op zijn route wachten
met smart op hun boodschappen. Vandaag mag ik mee op pad.

 

Alleen het kleine logo op zijn bestelbus verraad dat Kees in dienst is bij Tielbeke. Hij draagt een Albert Heijn jas en rijdt in een blauwe bus met Albert Heijn bestickering.

Het bezorgen van online bestelde boodschappen laat de supermarktketen namelijk over aan Tielbeke. Samen met zo’n dertig collega’s bezorgt Kees deze in Noord- en Oost-Nederland. Bij mensen thuis, tot in de keuken.

 

Afwisseling

Vandaag staat er een rit met 22 adressen in Zwolle op de planning, voornamelijk in de nieuwbouwwijk Stadshagen. Niet per se zijn lievelingsroute, geeft Kees toe: ‘Ik rijd het liefst langere stukken buitenaf, vooral de Veluwe is prachtig.’ ‘Maar’, vervolgt hij, ‘juist die afwisseling houdt dit werk zo leuk. Je weet van tevoren nooit waar je heen gaat, wat je tegenkomt onderweg en wie er open doet.’

JE WEET VAN TEVOREN NOOIT WIE ER OPEN DOET.

 

Nooit dezelfde route

Zijn route is iedere dag dan ook anders. Net als de tijd waarop hij begint. Soms is dit ‘s ochtends om 6:15 uur. Een andere keer rijdt hij een avondrit en start hij tegen 15:00 uur. In echt drukke periodes, meestal rond kerst en oud en nieuw, werkt hij wel eens een dubbele dienst. ‘Zo kan ik lekker extra bijverdienen.’ Ook is Kees inmiddels doorgegroeid tot “plusser”. Dat is het eerste aanspreekpunt voor de bezorgers en tevens degene die de routes klaarlegt en de ladinglijsten controleert. Het is duidelijk dat Kees goed ligt in het team. ‘Maak er een mooi verhaal van, dat verdient hij wel’, fluistert zijn leidinggevende me nog toe voor we instappen.

 

Vrachtwagenchauffeur worden

Vervelende situaties heeft hij gelukkig nog nooit meegemaakt. Iedereen is toch altijd blij hem te zien. Het is dan ook duidelijk zichtbaar dat Kees plezier heeft in zijn werk.

Toch wil hij uiteindelijk vrachtwagenchauffeur worden, want lange stukken rijden doet hij het liefst. Wel bij Tielbeke, want daar zit hij op zijn plek. ‘Ik vind het een goed bedrijf en de mensen zijn hartstikke leuk om mee te werken.’

ALS IK MOEST KIEZEN TUSSEN DIT OF WERKEN IN EEN SUPERMARKT, DAN KIES IK ZEKER VOOR DIT.