
Wist je dat een bericht op Facebook je kan helpen om je droombaan te vinden? Voor de 23-jarige Timber was dat de eerste connectie met Tielbeke en daarmee het begin van zijn carrière om vrachtwagenchauffeur te worden!
“Ik heb eerst enkele jaren gewerkt als vakkenvuller in de supermarkt en vanuit die functie ben ik bij hetzelfde bedrijf doorgegroeid als bezorger. Chauffeurs van Tielbeke kwamen regelmatig goederen lossen bij het filiaal en met veel bewondering keek ik altijd toe hoe zij dit met gemak deden. Daarnaast stralen de chauffeurs ook uit dat zij plezier hebben in het werk wat zij doen en ik dacht; dat lijkt mij ook wel wat!”
CHAUFFEURS VAN TIELBEKE KWAMEN REGELMATIG GOEDEREN LOSSEN EN MET BEWONDERING KEEK IK TOE HOE ZIJ DIT MET GEMAK DEDEN.
Omdat Timber mij vertelt dat hij rijbewijs C recent heeft behaald ben ik ook benieuwd waarom hij nog niet rijdt op een bakwagen om fijnmazige distributie te gaan doen. “Dat staat voor komende maand op de planning en ik kijk hier ook enorm naar uit! Tielbeke begeleid mij persoonlijk en op een rustige wijze om van de functie van bezorger naar stukgoedchauffeur te kunnen stromen. Ik word niet zomaar in het diepe gegooid en aan mijn lot overgelaten. Rijden kan ik inmiddels wel maar praktische zaken zoals omgaan met een EPT en efficiënt laden en lossen moet ik nog leren. Vandaar dat straks ook Lemelerveld mijn standplaats gaat worden, hier krijg ik nog meer begeleiding op maat.”
BIJ TIELBEKE WORDT ER GOED GEKEKEN NAAR WAT HET BESTE BIJ JE PAST EN WAT JE ZELF GRAAG WILT DOEN
Na ons gesprek krijg ik het mooie nieuws te horen dat Timber inmiddels ook rijbewijs CE heeft behaald.
Gefeliciteerd en heel veel succes met het groeien binnen Tielbeke!
Door Evelien Wolting – Als bezorger bij AH Online Zwolle komt familieman Beshoy bij veel mensen aan de deur om de boodschappen te bezorgen. Deze ervaren collega werkt “slechts” een jaar bij Tielbeke maar voelt zich nu al thuis!
IK WERK HIER NOG NIET ZO HEEL LANG, EEN JAAR INMIDDELS NU, MAAR MET VEEL PLEZIER.
Als Beshoy hierover verteld zie ik hem stralen en merk aan hem dat hij oprecht blij is met zijn baan als bezorger bij Tielbeke.
WE MOETEN HET WERK MET ELKAAR DOEN, DAT MAAKT HET OOK ZO LEUK.
Ook tijdens mijn ontmoeting met Beshoy in onze HUB in Zwolle merk ik dat hij plezier heeft in de omgang met de diverse collega’s. Een collega probeert hem de draak aan te steken en een grapje uit te halen maar Beshoy is de collega al voor en luid lachend zie ik beide heren nog een praatje met elkaar maken.
LEKKER VISSEN IN DE OCHTEND, ’S MIDDAGS AAN HET WERK ALS BEZORGER
Een goede balans tussen werk en privé vindt Beshoy belangrijk. Samen met zijn vrouw hebben ze de zorg voor twee jonge kinderen, een dochter van 7 jaar en een zoon van bijna 2 jaar. Tot en met woensdagmiddag zorgt Beshoy dat hij thuis is bij de kinderen. Doordat het werk bij AH Online uit twee diensten bestaat, namelijk een ochtenddienst en een middag- en avonddienst, is hij op de overige dagen beschikbaar om te kunnen werken. “Ik vind het fijn om ook op zaterdag aan het werk te kunnen maar dan wel het liefst de middag- en avonddienst. Lekker vissen op karpers met een vriend of mijn schoonvader en ’s middags fijn aan het werk!”
Ambities heeft Beshoy zeker. Maar dat zijn volgens hem echt toekomstplannen voor als hij “ouder” is, zegt hij met een knipoog. “Hopelijk kan ik ooit doorgroeien en kan ik als vrachtwagenchauffeur fijnmazige distributie aan de slag bij Tielbeke. De combinatie van het rijden, een diverse omgeving en veel beweging tijdens het lossen bij verschillende adressen is wat mij nu ook aanspreekt in het werk. En zo’n grote voertuigcombinatie mogen besturen is stiekem toch wel een jongensdroom!”
Door Evelien Wolting – Wanneer ik de HUB van onze AH Online afdeling in Zwolle binnenstap staat er een enthousiaste collega al op mij te wachten. Vandaag mag ik met de 37-jarige Robert Klappe mee, ritbegeleider en bezorger bij Tielbeke, om boodschappen te bezorgen en de ins- en outs van zijn functie te weten te komen.
JE ZORGT ER VOOR DAT COLLEGA’S MET PLEZIER NAAR HUN WERK GAAN DOOR HEN JE HULP AAN TE BIEDEN
BIJ EEN VROEGE DIENST HEB IK ‘S MIDDAGS TIJD VOOR MIJN GEZIN
Ook op privégebied geeft Robert aan dat het een ideale baan is. Samen met zijn vrouw heeft hij drie jonge dochters waardoor flexibiliteit in het werk soms enorm welkom is. “Wanneer ik een vroege dienst heb ben ik ’s middag op tijd thuis zodat ik nog voldoende tijd heb om met mijn gezin door te brengen.”
Wanneer we bijna alle bezorgadressen hebben gehad vraagt Robert mij glimlachend of ik nu voldoende heb gezien wat er bij komt kijken om als bezorger aan de slag te gaan en of ik het zelf wil ervaren. Ik twijfel eerst nog want ik zou alleen mee kijken maar doordat Robert mij het vertrouwen geeft pak ik het aanbod met beide handen aan. Ik neem de ZEBRA van hem aan en verzamel de bestelling van de klant waar wij even daarvoor voor het huis hebben geparkeerd. Nadat ik de steekwagen met de boodschappen heb geladen loop ik naar de voordeur waar de klant al op ons staat te wachten. “Goedenavond meneer, ze is nog aan het leren en hopelijk heeft u een beetje geduld en begrip.”, zegt Robert met groot plezier. Wanneer we weer terug lopen naar de bezorgbus knipoogt Robert en zegt; “We zoeken nog nieuwe collega’s om aan de slag te gaan als bezorger, zin om van baan te wisselen?”
Door Evelien Wolting – Vlogger, hobbykok, familieman en trucker; chauffeur Mathijs Zantingh is een man die je zeker niet in een hokje kan stoppen. In 2016 begonnen als bezorger bij Tielbeke AH Online en inmiddels doorgegroeid tot chauffeur CE. Mathijs rijdt voornamelijk Dedicated Transport met standplaats Zwolle.
Ik sta om 3.15 uur bij de receptie te wachten in het distributiecentrum van een grote supermarktketen als Mathijs mij begroet. “Heb je er zin in en ben je er klaar voor om gezellig mee te gaan?”. Mathijs kijkt mij geamuseerd aan en gebaart dat ik met hem mee mag lopen om de sleutel van de vrachtwagen op te halen waar wij vannacht samen mee gaan rijden. “Ik begin altijd graag meteen met mijn werk dus we gaan de trekker met oplegger alvast ophalen en koppelen aan het dock”. Als ik aan Mathijs vraag of hij niet eerst rustig de dienst begint met een bak koffie geeft hij aan dat hij dat liever doet nadat hij de vracht heeft geladen, maar voordat hij begint met rijden.
“IK BEN IN 2016 BEGONNEN ALS BEZORGER BIJ TIELBEKE AH ONLINE EN INMIDDELS DOORGEGROEID TOT CHAUFFEUR CE”
We lopen verder het terrein op en stappen samen in de vrachtwagen, die is voorzien van een gekoelde oplegger. Mathijs start vervolgens e.e.a. op, zoals de boordcomputer en de tachograaf, om zijn rit te kunnen beginnen. Ik kijk nieuwsgierig rond in de cabine en zie veel persoonlijke spullen zoals foto’s van zijn vrouw en dochters. “Die twee prachtige dames zijn mijn dochters, de tweejarige Ella en Vere van 7 maanden” zegt Mathijs trots en wijst naar de meisjes op de foto’s. Ik merk op dat hij nog jonge kinderen heeft en vraag hem of het niet lastig te combineren is, vader zijn en het chauffeursvak. “Tielbeke houdt enorm rekening met je wensen! Als vader wil ik ook graag tijd doorbrengen met mijn gezin en met een vierdaagse werkweek kan ik ze meestal zelf naar bed brengen en een dikke knuffel geven”.
Inmiddels heeft Mathijs de vrachtwagen gekoppeld aan het dock en stappen we uit om naar binnen te gaan in het distributiecentrum. Als eerste valt mij de kou op!
“Het is hier ongeveer 2 graden Celsius om de versproducten gekoeld te kunnen transporteren. Straks drinken we een heerlijk bakje koffie zodat je je kunt opwarmen” grapt Mathijs. De eerste vracht bestaat uit circa 51 rolcontainers die hij samen met een medewerker van het distributiecentrum aan het laden is. De medewerker scant alle rolcontainers en Mathijs zet deze vervolgens geordend in de oplegger. Voor de veiligheid tijdens het transport zie ik dat hij de laatste rij containers afsluit met balken. “Tijdens het optrekken en afremmen wil je niet dat de containers beginnen te rollen in de oplegger, met deze balken blijven ze netjes op de plek staan”. Ik vraag aan Mathijs hoeveel zendingen wij gaan doen met deze vracht. “Zoals je kunt zien is de oplegger bijna volledig vol, dit is bedoeld voor één filiaal”.
Als hij klaar is met laden lopen we weer gezamenlijk naar buiten en rijdt Mathijs de vrachtwagen iets van het dock om de oplegger te kunnen afsluiten en verzegelen. Even verderop parkeert hij de vrachtwagen zodat wij ons bakje koffie in de chauffeurskantine kunnen gaan nuttigen. In eerste instantie zijn wij de enige aanwezigen maar na enkele minuten loopt het opeens vol met nog meer chauffeurs, waaronder ook enkele collega’s van Tielbeke. Ze begroeten ons allemaal enthousiast en kletsen onderling gezellig met elkaar. Als de koffie op is wensen wij iedereen een fijne werkdag en lopen wij naar de vrachtwagen. Als we beginnen te rijden vraag ik Mathijs of hij vaker gezelschap mee heeft in de cabine. “Ja zeker! Afgelopen jaar zijn een aantal vrienden met mij mee geweest en zelfs mijn zusje en mijn moeder! Mijn vader is ook chauffeur en ik kom hem met enige regelmaat tegen. Hij is op zondag vrij en dan vraag ik hem weleens gekscherend of hij nog zin heeft om te gaan werken en met mij mee wil rijden”. Mathijs heeft dit nog niet gezegd of wij passeren een andere vrachtwagen op het terrein waar zijn vader in blijkt te zitten. Enthousiast zwaait hij naar zijn vader en zegt vol trots dat het niet alleen een lieve man is maar ook een fantastische chauffeur. “Mijn vader heeft mij enthousiast gemaakt voor dit prachtige vak en mede dankzij hem ben ik Dedicated Transport gaan rijden”
We vervolgen onze rit en met groot gemak bestuurt Mathijs het voertuig over N-wegen naar een filiaal in Ommen. Daar aangekomen meldt hij ons aan en de roldeur gaat open. Mathijs stapt in de vrachtwagen en manoeuvreert deze behendig naar binnen om te kunnen gaan lossen. Twee supermarktmedewerkers assisteren Mathijs tijdens het lossen. De rolcontainers zet Mathijs op de laadklep en de supermarktmedewerkers halen deze er vervolgens af. Ik zie dat de laatste containers wat zwaarder zijn omdat deze veelal aardappelen en sinaasappels bevat maar Mathijs lijkt hier geen moeite mee te hebben. “Een goede workout op deze vroege ochtend”, zegt hij lachend. Als de vracht gelost is en de retouren ingeladen zijn, krijgen wij heel vriendelijk koffie aangeboden van de medewerkers en stappen wij weer in. Met een tussenstop om de retouren te lossen, rijden we terug naar het distributiecentrum. De eerste zending zit erop!
Aangekomen bij het distributiecentrum rijden we nu naar een andere zijde waar Mathijs vertelt dat wij nu houdbare producten gaan laden. Binnen staat weer een medewerker van het distributiecentrum ons op te wachten om Mathijs te assisteren bij het laden. Ditmaal zal de vracht gelost gaan worden bij twee filialen, namelijk Borger en Assen.
“MIJN VADER HEEFT MIJ ENTHOUSIAST GEMAAKT VOOR DIT PRACHTIGE VAK EN MEDE DANKZIJ HEM BEN IK DEDICATED TRANSPORT GAAN RIJDEN”
Wanneer wij onze rit weer vervolgen vraag ik of hij het werk als chauffeur al lang doet. “Nee, ik heb hiervoor in de zorg gewerkt. Na mijn studie Sociaal Maatschappelijk Dienstverlening heb ik een tijd gewerkt met dak- en thuislozen en verslaafden. Ik deed dit werk op basis van een flexcontract en vanwege bezuinigingen moest ik minder uren gaan werken. Daardoor ben ik ook aan het werk gegaan als bezorger bij Tielbeke AH Online en werd mijn interesse gewekt voor het chauffeursvak. Middels het zij-instroomtraject bij Tielbeke kreeg ik de kans om mij te kunnen ontwikkelen als chauffeur en heb een tijd op de bakwagen gereden. Ik wilde graag doen wat mijn vader ook doet en heb toen al snel mijn CE-rijbewijs behaald en mocht aan de slag als chauffeur Dedicated Transport”.
Onderweg naar een supermarktfiliaal in Borger komen wij op de A28 veel ander vrachtverkeer tegen en met grote regelmaat zie ik Mathijs de chauffeurs groeten. “Doordat ik op diverse plekken in het land kom en bijvoorbeeld in de kantine aan het lunchen ben, spreek je ook andere collega chauffeurs die je op de weg weer tegenkomt, ik groet ze dan ook altijd!
Over eten gesproken, Mathijs vertelt dat hij naast chauffeur ook hobbykok is en maakt hier leuke video’s over die hij op Instagram, Facebook en YouTube deelt.
Het lossen in Borger en Assen gaat eigenlijk op dezelfde manier als de eerste rit. Bijzonder aan het filiaal in Assen is dat het een laaddock heeft. Hierdoor kunnen de rolcontainers eenvoudig vanuit de oplegger, via de laadklep, zo door gerold worden naar het magazijn. Op de terugweg maken we nog een laatste keer een stop bij het retourendepot. De laatste rit begint bij een organisatie in Zwolle waarbij dit bedrijf zelfstandig de oplegger zal laden. Van hieruit rijden we door naar het warehouse van Tielbeke in Zwolle. Onze collega’s ontvangen ons hartelijk en zijn nieuwsgierig waarom ik mee ben en wat ik er van vind, zo’n dag mee met een chauffeur.
Onze dag samen eindigt wanneer rond 15.00 uur Mathijs weer het terrein oprijdt van het distributiecentrum waar wij ook de dag begonnen zijn. Binnen vult hij nog enkele formulieren in en stuurt zijn manifesten door. “Nou? Vond je het wel gezellig en heb je een goed beeld gekregen wat een chauffeur zoal doet op een werkdag?” vraagt Mathijs mij als wij naar het parkeerterrein lopen waar onze auto’s staan. Ik bedank hem voor een enorm leuke dag en vooral zijn openheid, waarbij af en toe zijn gevatte humor de hoek om komt kijken. Best wel zwaar en lang zo’n dag, geef ik nog bij hem aan. En ik heb nu nog meer respect gekregen voor dit prachtige vak, want dat is het zeker!
“EFFICIËNT RIJDEN VIND IK BELANGRIJK MAAR ANDERE ROUTES VOLGEN OM ZO IETS VAN DE OMGEVING TE ZIEN VOELT ALS VRIJHEID!”
Door Evelien Wolting – Maja de Waard zit al op mij te wachten als ik bij de vestiging van Tielbeke Zwolle aankom. Ze heeft net haar dienst erop zitten als bezorger voor Albert Heijn Online maar heeft veel zin in het interview! De jonge Maja is 21 jaar en werkt sinds december 2019 met veel plezier als bezorger. Ik ben heel benieuwd hoe zij het ervaart als één van de vrouwelijke bezorgers van Tielbeke, vandaar dat ik haar het spreekwoordelijk hemd van het lijf zal vragen.
Bezorger in spe
Maja draagt het welbekende blauwe poloshirt met AH-logo waarbij alleen aan de bedrijfsbus waar zij in rijdt te herkennen is dat de bezorgdienst een samenwerking is met Tielbeke. Ik vraag haar hoe zij bij ons is terecht gekomen en waarom ze specifiek op deze vacature gesolliciteerd heeft. “Nadat ik mijn rijbewijs B heb behaald wilde ik eigenlijk zo snel mogelijk als bezorger aan de slag. Alleen veel werkgevers in (pakket)bezorgdiensten willen graag dat je minimaal 1 jaar of langer in het bezit bent van een rijbewijs. Daarnaast vind ik de contacten met mensen leuk en dat heb je veel minder wanneer je snel een pakketje bezorgt en je weg weer vervolgt”.
“VOORDAT IK MIJN RIJBEWIJS HAD BEHAALD WIST IK HET AL; IK WIL BEZORGER WORDEN!”
De weg naar Tielbeke
Dat ze eigenlijk aan het solliciteren was bij Tielbeke als werkgever, was Maja in eerste instantie niet bekend. “Ik zag online een vacature Bezorger voorbij komen in de regio Zwolle en werd meteen enthousiast en heb een brief gestuurd. Zowel het eerste als tweede gesprek heb ik als zeer positief ervaren en hierbij kwam dan ook de samenwerking Tielbeke – Albert Heijn naar voren”. Ze geeft aan dat ze is geïnformeerd dat Tielbeke als werkgever graag investeert in goed personeel en, dat als zij de ambities heeft, kan groeien binnen het bedrijf. “Ooit zou ik graag vrachtwagenchauffeur willen worden, dat lijkt mij zo ontzettend gaaf”.
Goed van start
Voordat Maja zelfstandig op pad kon gaan heeft zij een inwerktraject gevolgd van drie dagen.
Op de eerste werkdag werden er instructies gegeven over het voertuig, de diverse werkwijzen en apparatuur zoals de navigatie en het systeem waar de bezorgadressen in staan vermeld. Vervolgens heeft zij met een collega mogen meelopen om te ondervinden hoe het is om aan de slag te gaan als bezorger. Hierdoor kon zij goed ervaren of de functie ook fysiek voor haar te doen is. “Ik ben namelijk niet heel groot wat betreft lengte en je moet nog weleens van grote hoogte boodschappen of kratten uit de bus tillen”. Ook hierin heeft Maja geen obstakels mogen ondervinden. Op haar laatste inwerkdag mocht zij eindelijk de theorie in praktijk gaan brengen door zelf aan de slag te gaan onder begeleiding van Jordy, chauffeurinstructeur bij Tielbeke. “Wel spannend hoor maar gelukkig hielp Jordy mij enorm waardoor de eerste echte werkdag soepel is verlopen!”.
JORDY EN MAJA WAREN HET ER ALLEBEI OVER EENS; DIT IS EEN MATCH!
“DAT MENSEN ECHT BLIJ ZIJN MET JE KOMST EN DE LEVERING VAN DE BOODSCHAPPEN, DAT MAAKT MIJN DAG ECHT GOED!”
Maja is nog redelijk nieuw binnen het team en ik vraag haar dan ook of zij haar draai daar een beetje in heeft kunnen vinden. Ze vertelt dan enthousiast dat het team overwegend uit jonge mannen bestaat maar dat zij dat juist prettig vindt. “Beetje ouwehoeren en geinen met elkaar vind ik altijd wel leuk, zelfs privé ga ik inmiddels met een aantal collega’s om!”. Al lachend geeft ze aan dat nieuwe vrouwelijke collega’s uiteraard welkom zijn maar dat een klein beetje spierballen wel een must is met die zware boodschappen en het zelfstandig voorladen van de bedrijfsbus!
Door onze reporter – Als ik de 29-jarige Kees de Witte tref tussen de blauwe kratjes, koelboxen en tassen
laat hij net aan een nieuwe bezorger zien hoe hij zijn lading controleert. Belangrijk, want de mensen op zijn route wachten
met smart op hun boodschappen. Vandaag mag ik mee op pad.
Alleen het kleine logo op zijn bestelbus verraad dat Kees in dienst is bij Tielbeke. Hij draagt een Albert Heijn jas en rijdt in een blauwe bus met Albert Heijn bestickering.
Het bezorgen van online bestelde boodschappen laat de supermarktketen namelijk over aan Tielbeke. Samen met zo’n dertig collega’s bezorgt Kees deze in Noord- en Oost-Nederland. Bij mensen thuis, tot in de keuken.
Vandaag staat er een rit met 22 adressen in Zwolle op de planning, voornamelijk in de nieuwbouwwijk Stadshagen. Niet per se zijn lievelingsroute, geeft Kees toe: ‘Ik rijd het liefst langere stukken buitenaf, vooral de Veluwe is prachtig.’ ‘Maar’, vervolgt hij, ‘juist die afwisseling houdt dit werk zo leuk. Je weet van tevoren nooit waar je heen gaat, wat je tegenkomt onderweg en wie er open doet.’
JE WEET VAN TEVOREN NOOIT WIE ER OPEN DOET.
Zijn route is iedere dag dan ook anders. Net als de tijd waarop hij begint. Soms is dit ‘s ochtends om 6:15 uur. Een andere keer rijdt hij een avondrit en start hij tegen 15:00 uur. In echt drukke periodes, meestal rond kerst en oud en nieuw, werkt hij wel eens een dubbele dienst. ‘Zo kan ik lekker extra bijverdienen.’ Ook is Kees inmiddels doorgegroeid tot “plusser”. Dat is het eerste aanspreekpunt voor de bezorgers en tevens degene die de routes klaarlegt en de ladinglijsten controleert. Het is duidelijk dat Kees goed ligt in het team. ‘Maak er een mooi verhaal van, dat verdient hij wel’, fluistert zijn leidinggevende me nog toe voor we instappen.
Na het koppelen van een apparaat genaamd Zebra aan het mobiele pinapparaat is het tijd om te vertrekken. De Zebra, ter grootte van een uit de kluiten gewassen smartphone, vertelt Kees waar hij heen moet en welke producten een klant heeft besteld. Op het eerste adres doet een jonge moeder open, waarna de goedlachse Kees vriendelijk vraagt waar hij de boodschappen neer mag zetten. Nadat deze op het aanrecht staan pint de vrouw het verschuldigde bedrag en neemt Kees alle lege kratjes weer mee terug. Deze zet hij direct netjes dichtgeklapt in de stelling. ‘Ik hou mijn wagen graag netjes.’
Aan manier waarop Kees zijn steekkar behendig vol stapelt is te zien dat hij dit werk al even doet. ‘Drie jaar om precies te zijn’, vertelt hij. En het bevalt hem ontzettend goed: ‘Ik hou van rijden en je maakt veel mensen blij met dit werk’.
Vooral oude mensen kijken uit naar zijn komst, vervolgt Kees. Hij krijgt dan ook wel eens een kopje koffie aangeboden. Als de tijd het toelaat slaat hij dit niet af. ‘Voor sommige mensen ben ik de enige persoon die ze spreken op een dag. Het gaat ze dan niet alleen om de boodschappen, het is ook een stukje sociaal contact.’
VOOR SOMMIGE MENSEN BEN IK DE ENIGE PERSOON DIE ZE SPREKEN OP EEN DAG.
Een paar adressen verder bellen we aan bij een appartement. ‘Hier woont waarschijnlijk zo’n ouder iemand.’ Kees heeft gelijk. Een bejaarde vrouw op krukken doet open. Momenteel kan ze zelf niet naar de winkel. De bushalte voor haar huis is ook nog eens opgeheven, vertelt ze. Ze is dan ook erg blij met de komst van Kees. Haar broer wees haar op de bezorgservice van Albert Heijn: ‘echt een uitkomst.’
Dit appartement had een lift, maar af en toe moet Kees ook kratjes naar vier hoog tillen. ‘Je moet wel een beetje fit zijn voor dit werk. Vooral in het begin had ik nog wel eens spierpijn.’ Ondertussen begint het hard te regenen. ‘Je hebt niet de beste dag uitgekozen om mee te gaan’, lacht Kees. Zelf kan de regen hem niet zoveel deren. ‘Natuurlijk heb ik liever zon, maar je hebt nou eenmaal geen invloed op het weer. Het hoort erbij’.
Vervelende situaties heeft hij gelukkig nog nooit meegemaakt. Iedereen is toch altijd blij hem te zien. Het is dan ook duidelijk zichtbaar dat Kees plezier heeft in zijn werk.
Toch wil hij uiteindelijk vrachtwagenchauffeur worden, want lange stukken rijden doet hij het liefst. Wel bij Tielbeke, want daar zit hij op zijn plek. ‘Ik vind het een goed bedrijf en de mensen zijn hartstikke leuk om mee te werken.’
ALS IK MOEST KIEZEN TUSSEN DIT OF WERKEN IN EEN SUPERMARKT, DAN KIES IK ZEKER VOOR DIT.
Halverwege zijn rit brengt Kees mij terug naar de loods, waar hij de nieuwe bezorger oppikt. Kees leert hem de fijne kneepjes van het vak, zodat hij na drie dagen meerijden zelf op pad kan. Het is niet de enige nieuweling, het aantal bezorgers groeit rap. Sommigen net als Kees voor 28 uur per week, anderen doen het als bijbaan naast hun studie. Kees snapt dit wel. ‘Als ik moest kiezen tussen dit werk, of werken in een supermarkt of fabriek, dan kies ik zeker voor dit.’