fbpx
check chevroncircle-arrow facebook linkedinminusnotification-closeplus search-glass twitterwhatsapp youtube
3 nieuwe vacatures east

Dat je kunt groeien binnen Tielbeke is inmiddels bekend. Collega Mirko Schokker heeft na slechts 8 maanden al
een ambitieuze stap gemaakt, namelijk van loodsmedewerker naar dockplanner. We volgen Mirko
tijdens één van de drukste momenten tijdens zijn werkdag in Lemelerveld.

 

Stilte voor de storm

 

Iets voor vieren loop ik vanuit het hoofdkantoor richting het crossdock waar ik vervolgens een leeg kantoor aantref van dockplanning. Geen Mirko…
Niet wetende dat hij deze werkdag samen met collega Bert zorgt voor de dockplanning zie ik opeens op een EPT Mirko voorbij rijden. Als hij mij inmiddels ontdekt heeft zwaait hij vriendelijk en gebaart dat ik naar het crossdock mag komen. “Ik mag eerst helpen met het lossen van een oplegger die binnen 10 minuten weer moet vertrekken. Pak je ook een EPT en kom je helpen?”. Ik schiet in de lach en leg aan hem uit dat ik nog geen instructies heb gehad over het veilig hanteren van een EPT en dat ik wel achter hem aanloop. Behendig bestuurt hij de EPT om de pallets uit een oplegger te lossen en binnen enkele minuten is deze dan ook volledig leeg.

 

 

“ER IS ALTIJD WAT TE DOEN TIJDENS EEN WERKDAG, JE HOEFT JE ZEKER NIET TE VERVELEN!”

Gesolliciteerd op de vacature Bezorger, gestart als loodsmedewerker

 

Als er één collega bijzonder op zijn plek is terecht gekomen binnen Tielbeke, dan is dat Mirko wel. In het najaar van 2019 heeft hij gesolliciteerd op de vacature Bezorger AH Online in Zwolle. Na zijn studie Integrale Veiligheidskunde was Mirko namelijk op zoek naar baan met flexibiliteit omdat hij naast zijn activiteiten voor Scouting Heino ook actief is in de gemeentelijke politiek. Vanuit zijn verhaal bleek dat hij eigenlijk beter geschikt was om aan de slag te gaan als loodsmedewerker voor de avond en nacht. In november 2019 is Mirko dan ook gestart in deze functie. Al vrij snel kwam naar voren dat hij zeer leergierig is en altijd zichzelf wil blijven uitdagen. De functie van dockplanner kwam dan ook snel ter sprake en sinds juni 2020 is Mirko dan ook intern opgeleid tot dockplanner.

Intensief inwerktraject

 

Om alle processen en systemen goed te begrijpen heeft Mirko de eerste vier weken in zijn nieuwe functie voornamelijk meegekeken met een collega. “De functie van dockplanner is complex en heeft een grote invloed op de dagelijkse productieprocessen. Je kunt niet blindelings en zonder voorkennis van klanten aan de slag gaan. Ook de verdeling van postcodegebieden in de loods draagt bij aan efficiënte dockplanning waardoor de kans op schade aan goederen minimaal is.”

Zicht en overzicht hebben

 

Na het lossen lopen we samen naar het kantoor van dockplanning. Mirko neemt plaats in een open kantoor zodat hij, naast het plannen, ook goed zicht heeft op wat er allemaal gebeurt op het crossdock. Voor zich heeft hij een computer met twee beeldschermen waarop op het ene scherm de afhaalplanning getoond wordt en het andere scherm de berichten vanaf de boordcomputer van de chauffeurs die binnen enkele minuten aanrijden en uiteraard alle docks.

Het is inmiddels 16.30 uur en het begint redelijk druk te worden. Op het rechterscherm zie ik continu berichten binnenkomen. “Chauffeurs die onderweg zijn naar het crossdock in Lemelerveld sturen circa twintig minuten voor aankomst een bericht via de boordcomputer in de cabine. Doorgaans is de vraag aan welk dock zij mogen aandocken en ik stuur het juiste docknummer aan hen door”. Mirko geeft hierbij aan dat hij vooraf van de planning al informatie heeft ontvangen welke vracht een specifieke oplegger bevat en waar deze weer naartoe vervoert mag worden.

“EFFICIËNT PLANNEN ZORGT NIET ALLEEN VOOR HET SNEL LOSSEN OF LADEN VAN EEN OPLEGGER MAAR OOK VOOR TEVREDEN CHAUFFEURS”

Op basis van deze informatie, en de verdeling van het crossdock met diverse postcodegebieden, bepaalt hij welk dock het meest ideaal is om te koppelen. “Je wilt dat het lossen zo efficiënt mogelijk verloopt en dat de loodsmedewerkers zo min mogelijk handelingen moeten verrichten en afstanden afleggen. Hierdoor probeer ik een oplegger te laten koppelen aan een specifiek docknummer zodat op het crossdock meteen gestart kan worden met lossen”. Door zijn ervaring als loodsmedewerker en kennis van de klanten van Tielbeke weet Mirko slim met het plannen om te gaan.

“IK HAD NIET EENS VERWACHT DAT IK DOCKPLANNER BIJ EEN TRANSPORTBEDRIJF ZOU WORDEN NA MIJN STUDIE, LAAT STAAN DAT IK NU AL WEET WAT IK OVER TWEE JAAR AAN HET DOEN BEN!”

Ambities binnen Tielbeke

 

Als ik Mirko vraag wat zijn ambities zijn en waar hij zichzelf over circa vijf jaar ziet binnen Tielbeke begint hij te glimlachen. “Ik had niet eens verwacht dat ik dockplanner bij een transportbedrijf zou worden na mijn studie, laat staan dat ik nu al weet wat ik over twee jaar aan het doen ben!”. Uitdaging zoekt hij in ieder geval wel in zijn werk en daarnaast wil hij zichzelf altijd blijven ontwikkelen. “Een baan met verantwoording past in ieder geval wel bij mij, misschien dat ik over een paar jaar wel een leidinggevende functie heb!”