Door Evelien Wolting – Vrachtwagenchauffeur Paul is een bekend gezicht binnen Tielbeke door o.a. het item Medewerkers Vertellen.
Ruim drie jaar geleden schoof Tielbeke al eens bij hem en zijn gezin aan, aan tafel. Nu mag ik een dag met Paul meerijden om een indruk te krijgen van een werkdag als vrachtwagenchauffeur.
“Na drie jongens was het hoog tijd voor een meisje!”, vertelt Paul trots. “Nu is het gezin echt compleet!”.
Paul is onlangs veranderd van standplaats Raalte waar hij als chauffeur CE winkeldistributie diepvries reed. Nu rijdt hij vanaf standplaats én woonplaats Deventer winkeldistributie. “Ik vind het prettig dat ik nu dichtbij mijn werk woon en op de fiets naar mijn werk kan gaan. Hierdoor heb ik nóg meer tijd om met mijn gezin door te brengen!”
We hebben geluk, want een enkele rit naar Harderwijk ligt al klaar voor ons! Paul bedankt de planner vriendelijk en legt vervolgens aan mij uit waar hij zoal de goederen moet verzamelen voor het losadres in Harderwijk. “Eerst gaan we de gekoelde producten laden. Zodra dat is gebeurd, rijd ik naar een ander dock om de houdbare producten te kunnen laden. Fysiek is het absoluut geen zwaar werk omdat alles met een EPT geladen wordt.”
FYSIEK IS HET ABSOLUUT GEEN ZWAAR WERK OMDAT ALLES MET EEN EPT GELADEN WORDT.
Nadat Paul de laatste pallet heeft geladen, controleert hij nogmaals de vrachtbrief en geeft hij aan dat we een bakje koffie kunnen gaan doen. In de kantine spreken we nog meer Tielbeke collega’s en enkele chauffeurs van de supermarktketen. Er is grote belangstelling voor Paul en ons gezelschap, want ondertussen is de filmmaker al begonnen met wat shots te maken.
IK BEN DAN ECHT RELAXED AAN HET WERK MAAR DOE ZEKER NIET MINDER MIJN BEST.
Na een tijdje in de kantine te hebben gezeten met leuk gezelschap, vraag ik aan Paul of we al bijna op weg moeten. “De eerste rit met goederen moet altijd op een vastgestelde tijd geleverd zijn bij de filialen. Een tweede rit rijden hoeft namelijk niet altijd op gezette tijden, zolang de goederen maar voor sluitingstijd geleverd zijn. Ik ben dan echt relaxed aan het werk maar doe zeker niet minder mijn best. En daarnaast moet ik natuurlijk ook pauzes houden en mijn rust- en rijtijden naleven. Daar zijn we nu mee bezig!”, grapt Paul.
De tijd vliegt enorm voorbij. Paul kletst lekker een eind weg en voor we het weten komen we al aan bij het winkelfiliaal in Harderwijk. We hebben een flinke lading bij ons want de Paasdagen staan voor de deur. Paul laat de vracht zien aan één van de winkelmedewerkers en vraagt waar het allemaal neergezet mag worden. “Ik kan de pallets wel voor het magazijn neerzetten en het vervolgens aan het winkelpersoneel overlaten maar ik help ze liever. Door op voorhand al bij hen te informeren waar ze het liefst de vracht willen hebben staan heb ik niet alleen de oplegger snel leeg, maar is het winkelpersoneel altijd blij met mijn komst en zijn ook zij behulpzaam! Je moet er samen een leuke werkdag van maken.”
Op de terugweg naar Deventer rijden we langs De Veluwe. “Mooi hé, die omgeving! Dat is ook een voordeel van mijn werk, op de meest mooi plekken rijden van Nederland.”, zegt Paul. “Soms kom je hier reeën en zwijnen tegen die oversteken. Ik let daardoor nog eens extra op mijn snelheid en houd de omgeving goed in de gaten.”
Weer aangekomen bij het distributiecentrum ziet Paul dat het wat drukker is bij de emballage en geeft aan dat hij nog wel even zal moeten wachten. “Ik heb geen haast hoor en zie daar toevallig nog een andere strijder, een Tielbeke chauffeur, en zal samen met hem rustig wachten totdat we de emballage kunnen lossen. Kan jij alvast beginnen met je weekend!”
IK VIND HET PRETTIG DAT IK NU DICHTBIJ MIJN WERK WOON EN OP DE FIETS NAAR MIJN WERK KAN GAAN. HIERDOOR HEB IK NÓG MEER TIJD OM MET MIJN GEZIN DOOR TE BRENGEN!
Meer weten over het vak van vrachtwagenchauffeur? Kijk op de pagina chauffeur CE vacature.