Een kijkje bij
dockplanner Mirko
Dat je kunt groeien binnen Tielbeke is inmiddels bekend. Collega Mirko Schokker heeft na slechts 8 maanden al een ambitieuze stap gemaakt, namelijk van loodsmedewerker naar dockplanner. We volgen Mirko tijdens één van de drukste momenten tijdens zijn werkdag in Lemelerveld.

Stilte voor de storm
Niet wetende dat hij deze werkdag samen met collega Bert zorgt voor de dockplanning zie ik opeens op een EPT Mirko voorbij rijden. Als hij mij inmiddels ontdekt heeft zwaait hij vriendelijk en gebaart dat ik naar het crossdock mag komen. “Ik mag eerst helpen met het lossen van een oplegger die binnen 10 minuten weer moet vertrekken. Pak je ook een EPT en kom je helpen?”. Ik schiet in de lach en leg aan hem uit dat ik nog geen instructies heb gehad over het veilig hanteren van een EPT en dat ik wel achter hem aanloop. Behendig bestuurt hij de EPT om de pallets uit een oplegger te lossen en binnen enkele minuten is deze dan ook volledig leeg.
“Er is altijd wat te doen tijdens een werkdag, je hoeft je zeker niet te vervelen!”


Gesolliciteerd op de vacature Bezorger, gestart als loodsmedewerker
Intensief inwerktraject


Zicht en overzicht hebben
Het is inmiddels 16.30 uur en het begint redelijk druk te worden. Op het rechterscherm zie ik continu berichten binnenkomen. “Chauffeurs die onderweg zijn naar het crossdock in Lemelerveld sturen circa twintig minuten voor aankomst een bericht via de boordcomputer in de cabine. Doorgaans is de vraag aan welk dock zij mogen aandocken en ik stuur het juiste docknummer aan hen door”. Mirko geeft hierbij aan dat hij vooraf van de planning al informatie heeft ontvangen welke vracht een specifieke oplegger bevat en waar deze weer naartoe vervoert mag worden.
“Efficiënt plannen zorgt niet alleen voor het snel lossen of laden van een oplegger maar ook voor tevreden chauffeurs”
Op basis van deze informatie, en de verdeling van het crossdock met diverse postcodegebieden, bepaalt hij welk dock het meest ideaal is om te koppelen. “Je wilt dat het lossen zo efficiënt mogelijk verloopt en dat de loodsmedewerkers zo min mogelijk handelingen moeten verrichten en afstanden afleggen. Hierdoor probeer ik een oplegger te laten koppelen aan een specifiek docknummer zodat op het crossdock meteen gestart kan worden met lossen”. Door zijn ervaring als loodsmedewerker en kennis van de klanten van Tielbeke weet Mirko slim met het plannen om te gaan.

Altijd met z’n tweeën
“Ik had niet eens verwacht dat ik dockplanner bij een transportbedrijf zou worden na mijn studie, laat staan dat ik nu al weet wat ik over twee jaar aan het doen ben!”